Üstün Akmen Umudunu Kesti mi?

Üstün Akmen son yazısında (Tiyatromuzda, tek seyircili yeni bir kavram ürünü: ÜçKişi) :

AKM’nin onarımı başlatılmadığı takdirde, yeni yılın ilk ayı içinde tiyatro, opera, bale rejisörleri, balerinler, baletler, sahne teknisyenleri, müzisyenler, operacılar, ışıkçılar, koreograflar, kostümcüler, tiyatrocular, dramaturglar ve tüm aydınlarla birlikte camını-kapısını kırarak AKM’ye bizzat gireceğimi ve bana katılacaklarla birlikte amacımıza ulaşıncaya kadar AKM’yi işgal edeceğimi alenen duyurdu”ğunu hatırlatıyor. Ama “ben de varım” diyen iki kişiden(Aydın Bilgesu Erenus ve Kemal Başar) başka  “babayiğit” “anayiğit” destek çıkmadığını belirtmiş.

Hiçbir şey umurumda değil, ama memlekette böyle bir eyleme katılabilecek yüreği olan tiyatrocu, sivil toplum örgütü yöneticisi, üyesi, bestecisi, opera-bale sanatçısı, sendika başkanı, köşe yazarı, müzisyen, şair, yazar, çizer olmadığına üzülüyorum.
Şimdi!
Sessiz, sakin, ensesine vur lokmasını al, “giden ağam/gelen paşam”cı, “Kömür gelen partiden oy esirgenmez” mantığındaki, iş olanakları yaratılmasını istemek yerine beleşe, sadakaya, tembelliğe, yüzsüz ve arsızlığa alışan/alıştırılan halkımın sanatsever kesiminden bir kez daha umudumu kesiyorum.
Ne haliniz varsa görün” diyemiyorum, ama üzülüyorum, kızıyorum, kendi kendime esip gürlüyorum, sinirleniyorum”  diyerek sitem ediyor Üstün Akmen.

Ben 24 Ocak 2011 tarihinde “Tiyatro Eleştirmenleri Birliği (TEB) - ‘Hesap Geçici Olarak Kapalı’” başlıklı yazımda (http://melihanik.blogspot.com/2011/01/tiyatro-elestirmenleri-birligi-teb.html)

Geçen gün (19 Ocak 2011) Tiyatro Eleştirmenleri Birliği’ni (TEB) internette aradım. http://www.teb-bir.org/ adresini buldum, tıkladım. ‘This  account has been suspended’ (‘Hesap geçici olarak kapalı’) notu karşıladı beni. Herhalde yanlış adrese gittim dedim. Uluslararası Tiyatro Eleştirmenleri Birliği (İATC) (http://www.aict-iatc.org/aict-8.html#1 ) adresine ulaştım. Zira TEB, aynı zamanda İATC’nin Türkiye Merkezi. Oradaki adres de aynı. Tıkladığınızda aynı not ile karşılaşıyorsunuz, yani yanlışlık yok. TEB, adresinde bulunamıyor. Bu duruma üzüldüm. (Hesap halâ kapalı -Ocak 2012)

Uluslararası Tiyatro Eleştirmenleri Birliği Türkiye Merkezi Yönetim Kurulu, AKM için bir imza kampanyası düzenlenmesine çağrıcı olmuş. Hazırladığı bildiriye imza atanlar(68 kişi) içinde tiyatro eleştirmeni ünvanı ile imza atanların sayısı 9 (yazıyla dokuz). TEB Yönetim Kurulu’nun tümünün imzası yok. Ayrıca, TEB üyesinin en az 45 kişi olduğunu da hatırlatmak isterim. Türkiye’deki eleştirmen sayısının bu sayının çok üstünde olduğu herkesin bildiği bir gerçek.

Üstün Akmen’in  49. Yazarlık Yılı, İstanbul Türk İtalyan Dostluk Derneği tarafından düzenlenen bir programla  Tepebaşı’ndaki İtalyan Kültür Merkezi (Circolo Roma) tiyatro salonunda yapılan bir gecede kutlanmış. Yıllardır tanıtılmasına gayret ettiği tiyatrolardan hiçbiri Üstün Akmen için salonunu açamamış, geceyi organize edememiş demek ki. (Kendi özel tercihi ve hassasiyeti olduğu söylense keşke.) Nerdeyse 40 yıldır tiyatro eleştirisi yazan ve tiyatro camiasının içinde, yanında, yakınında bulunan herkes tarafından en az bir yazısının okunmuş olduğunu düşündüğüm Üstün Akmen’in şahsında sergilenen bu durum TEB’in aynasına böyle aksediyorsa üzücü bir durum” diye yazmışım.

Zaman zaman onun yazdıkları üzerine   “karşı” yazılar yazmış olsam da (Yazmayacağıma söz veremem!)  ben onun  tiyatro eleştirisindeki yerine saygı gösterilmesi gerektiğine inanıyorum. Bu nedenle onu üzmek de istemiyorum ama onun da “gerçekler” ile yüzleşmesi gerektiğini hatırlatmak isterim.

Bu gerçeklerin ne olduğu hem onun hem de benim yazılarımızın içinde var ama en önemli gösterge tiyatronun var oluş nedenleri arasında.

Üstün Akmen’e içinde bulunduğu duruma bir de “dışarıdan” bakmasını öneririm.

Melih Anık

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Atatürk ve Muhsin Ertuğrul ve de '.....çü'ler

Haldun Taner’in "Keşanlı Ali"si

Türk Tiyatrosu’nun Meseleleri