OYUN METNİ, HİRA TEKİNDOR, CRAFT TİYATRO vs vs



Oyun teksti peşinde koştuğumu artık herkes biliyor. Craft'ın Fotoğraf 51 ve Kalp oyunlarının tekstlerini kolayca temin edebileceğimi düşünmüştüm ama olmadı. Bu yazı oyun teksti takibi üzerine.
Fotoğraf 51 ve Kalp oyunlarının çevirmeni Hira Tekindor. Bir mesaj yazarım gönderir diye düşündüm. Birkaç kez karşılaşıp ayak üstü saygılı sevgili sohbetimiz var. Yüz yüze bakmışlığımız var. Yönettiği oyunları yazmışlığımız var diye düşünmüştüm ama öyle olmadı. Mesajıma şöyle bir cevap yazdı. "Craft'ın izni olmadan gönderemiyorum.Tekst talebi gelirse bize yazmalarını söyle dediler.Craft'a mail yazarsanız yardımcı olurlar. Sevgiler" Alttaki 'sevgiler' iyiniyetini gösteriyor. Çocuk çaresiz. Demek ki 'tekst talebi' olacağı önceden konuşulmuş aralarında. Beni düşünerek konuşmadılar ya. Tekst isteyen benden başkaları da oluyor herhalde. 
Benim çevirdiğim bir oyunu Hira Tekindor istese ne yapardım diye düşündüm. Tereddütsüz cevabım 'gönderirdim' olurdu. Bizim durumumuzda arada bir profesyonel bir tiyatro var. Ne olmuş? Emek benim değil mi? Çeviren ben değil miyim? Profesyonel tiyatro ne karışır? Hem herkesle paylaşmıyorum ya! Zerrin ve Çetin Tekindor'un oğlu Hira Tekindor'a gönderiyorum teksti. Çok çekiniyorsam 'benden aldığını söyleme, başkası ile de paylaşma' derdim. Profesyonel tiyatro ancak tekstin canına okuyorsa yaptıkları anlaşılmasın diye engel olmak ister. Başka neden ne olabilir ki?
Craft'ın cevap vermeyeceğini bile bile ona da yazdım. Cevap yok. O zaman aklıma çevirmen ile Craft anlaşmış beni top yapıyor diye düşündüm. Aralarında birbirlerine atıp eğlenecekler. Hira Tekindor teksti vermek istemiyor kabahati Craft'a atmış da olabilir. Neden vermek istememiş olabilir? Yönettiği Arzu Tramvayı rejisini beğenmedim ya gönlü kırıktır, olabilir.
Bu işlerde çare tükenmez. Ben bana verilmeyen tekstleri Amerikadaki İngilteredeki yazarına yazıp aldım. Yâni o yazarlar bizimkiler kadar da kasmıyor. Kapitalist toplum da olsa adam git şu siteden satın al da demiyor. Ama öyle bir imkan da var tabii.Bizimkiler hem malın sahibi değil hem 'ibrikçibaşı'.Tekst ile terbiye edeceğini düşünenler var içlerinde.
Sosyal medyaya oyunları arıyorum diye yazdım beklediğimden çok olumlu cevap geldi. Fotoğraf 51 arşivime girdi. Zaten onu seyredeceğim bu pazar. Kalp ise duracak bir zaman daha. Zira onu da 3 dolara amazon'da buldum. Bir süre alır gelmesi. ekitap'ı yok. 
Her iki oyun da benim listemde yoktu ne yalan söyleyeyim. Eskimiş oyunlar bence. Craft'ın daha önceki iki oyununu seyrettikten ve bu son oyunları hakkında biraz araştırma yaptıktan sonra vazgeçtim. Fügen'in seyretmek istemesi ve bileti temin etmesiyle ona eşlik etmek istedim. Fotoğraf 51'de Funda Eryiğit'in olması da beni ikna etti. Onun oyunculuğunu ve karakterden karaktere can verişini seviyorum. Oynadığı dizilerde rastlarsam onun sahnelerini seyrederim niye yalan söyleyeyim. Ama az tiyatro yapıyor. 
Craft'ın repertuvarı hakkında söyleyeceğim birkaç şey var ama onu da Fotoğraf 51' i seyrettikten sonra yazacağım yazıda yazayım.

Melih Anık

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Atatürk ve Muhsin Ertuğrul ve de '.....çü'ler

Haldun Taner’in "Keşanlı Ali"si

Türk Tiyatrosu’nun Meseleleri