Beşiktaş Vodafone Arena İnşaatında Gözüme Takılanlar



Bugün önünden geçtim. Yukarıdaki manzarayı görünce fotoğraflamadan edemedim. Başkası için çok da anlamlı gelmeyecek bir görüntü benim için çok şeyler söylüyor.

Dikkatimi çeken ilk şey kirişe basan kolon oldu. Çok zorunluk olmadıkça tercih edilen bir durum değildir. Hele stadyum inşaatı gibi hesap ağırlıkları yüksek olan yapılarda bence kaçınmak gerekir. Oysa bu sistematik olarak tekrarlanmış.

Gözüme takılan ikinci husus dıştaki kolonlar. Stadyumun dış çeperi, oldukça yakın dikilmiş betonarme kolonlardan oluşuyor. Bu kolonların  'giydirilmesi'ne takıldım.

Stadyum gibi yapılarda sağlamlık, dayanıklılık, güvenlik, kapasite, bakım ihtiyacı gibi hususlar önceliklidir. Estetik ikinci plandadır. Bu çirkin olsa da olur demek değildir elbette. Ama en nihayetinde işlevi ile hizmet edecek bir yapıdır.

Stadyumu saran kolonlardan vazgeçilmeyecekse ki ben emin değilim, o zaman kolonların 'giydirme' gereksinimi olmayan brüt beton olması daha doğru olacaktır. Bu hem para hem zaman kazandırır. Ayrıca da inşaat sırasında iyi işçiliğin de garantisi olur. Giydirme kusurların üstünü örter. Gerekirse uzun vadede gene kaplama yapılabilir. Öte yandan kaplamaların zaman içinde bakım masrafını arttıracağını düşünüyorum.

Böylesi maliyeti ve prestiji yüksek olan yapıların inşaatında statik ve estetik tasarım, müellif dışında konusunda uzman başka kurum(lar)a incelettirilir. Bu  ek masraftır ama eğer o kurum(lar) gerçekten uzman ise ödediğiniz paranın kat ve kat karşılığını alırsınız.

Bu iki hususa bakarak  Beşiktaş Vodafone Arena'nın inşaatında bazı şeylere dikkat edilmediğini düşünüyorum. Şöyle bir yan gözle bakınca gözüme batan bir iki husus, Vodafone Arena inşaatında ayrıntılı bir planlama yapılmadığı kanaati uyandırdı bende.

Melih Anık

Yorumlar

  1. Merhaba,

    Planın sonunu değil, pilavın başını görmekten öteye gidemeyen mimarlık ve mühendislik, en başta mimarları ve mühendisleri çileden çıkarıyor!

    Bulunmaz

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Atatürk ve Muhsin Ertuğrul ve de '.....çü'ler

Haldun Taner’in "Keşanlı Ali"si

Türk Tiyatrosu’nun Meseleleri