Mısır Patlatıcısı ve Tiyatroda "Anlatabilmek"

Facebook'da şunu paylaştım:

"Mısır patlatıcısı sordum. 'Pahalı diye getirmiyorum' dedi. '30-40 lira' dedim. 'Ben o malı satmıyorum.Benim sattığım 150 lira' (Marka verdi) Üstüne baktım baştan ayağa çakma giyinmiş. Bir şey demedim güldüm çıktım."

Arkadaşlarımdan yorumlar geldi. Başka bir marka ürün, ocak üzerinde tencerede patlatma, saçtan yapılmış geleneksel patlatma aleti kullanma gibi değişik öneriler yapıldı. Hepsi çok iyiniyetli önerilerdi ve ben hepsini denemiştim, hatta hâlâ kullanıyordum. Mısır patlatma benim hobilerimden biri olduğu için yaklaşık 30 yıl önce ilk yurt dışına çıktığımda ilk gördüğüm elektrikli mısır patlatma makinesini satın almıştım. İstanbul'daki evde de başka bir elektrikli âlet var.

Benim vurgulamak istediğim satıcı kadının, baştan ayağa çakma markalar içinde olmasına rağmen "ben ucuz mal satmam" cakası idi. Yorumlara baktığımda bunun ulaşmadığını gördüm ve tiyatrosever yanım, üzerinde düşünmeye zorladı beni. Yorum yazanların hepsini yakından tanıyordum, gerek sosyal gerekse entelektüel düzeyleri benimle eşit hatta  benden ileri diyebileceğim kişilerdi.  Hepsi aynı şekilde yorum yazmıştı. Demek ki hata bende idi, ben anlatamamıştım. Tiyatroda da böyle olmaz mı? Sahneye konan bir oyun seyirciler tarafından farklı farklı algılanır. Bazen hiç düşünmediğiniz bir ayrıntı seyirci üzerinde iz bırakır. Bazen vurgulamak istediğiniz şey farkedilmez. Beğenen olur beğenmeyen olur. 

 Düşündüm. Nasıl yazmış olsam düşüncemi tam olarak anlatabilirdim acaba?
"Üstüne ucuz  pazar malı giysiler giymiş  olan satıcı kadın, ben ucuz mısır patlatıcısı istediğimde 'ben ucuz mal satmam' dedi."

Bu yeterli mi olurdu? Yoksa şunu da eklese miydim?
"Üstüne ucuz mal alıyor ama ucuz mal satmıyor."

Konuyu biraz genişlettim. Aynı ülkede aynı olaylara farklı pencerelerden bakmıyor muyuz? Aynı şeyi farklı şekillerde anlamıyor muyuz? Bunu "kullananlarak" aramızı bozanlar yok mu? Var, elbette var. Parça parça oluşumuz bu yüzden değil mi?

Mısır patlatıcısından nereye geldim? Ben tiyatroya bu noktadan bir mesaj ileterek yazımı bitireyim. Tiyatro ortak anlatım/anlama platformu kurabilmek için bir araçtır aynı zamanda. Tiyatrodan korkmanın temelinde bu da var. Bu tiyatroya büyük bir görev vermiyor mu? "Anlatma" üzerine çok düşünmek gerek.


Melih Anık      

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Atatürk ve Muhsin Ertuğrul ve de '.....çü'ler

Haldun Taner’in "Keşanlı Ali"si

Türk Tiyatrosu’nun Meseleleri