Çandarlı'da Acil Müdahale Birimi Kurulması İçin ÇOG(Çözüm Odaklı Girişim)

Çandarlı'da acil müdahale birimi olmaması büyük sorun. Başınıza bir şey geldiğinde anlıyorsunuz. Eşim Fügen'in elini köpek ısırınca biz de durum hakkında bilgilenmeye başladık. Burada yaptığım bazı sohbetler neticesinde konu ile ilgili daha önce de pek çok çaba sarfedildiğini, farklı yollar denendiğini öğrendim. Ben de Cumhurbaşkanlığı makamına bir dilekçe ile başvurdum. Üç hafta içinde cevap İzmir Sağlık Müdürlüğü'nden geldi.

"Talebiniz İzmir Halk Sağlığı Müdürlüğü tarafından incelenmiş olup, aşağıdaki bilgi notu gönderilmiştir. :

Sayın Melih Anık, 1275012 sayılı başvurunuz incelenmiş olup; İlimiz Dikili İlçesi Çandarlı Beldesi'ne yaz aylarında artan sağlık hizmet talebinin karşılanması için ek poliklinik açıldığı, 7 gün 24 saat hizmet veren Dikili Devlet Hastanesinin beldemize 19 km uzaklıkta olduğu acil durumlar için ise 112 Acil Sağlık Hizmetlerinden yardım alınabileceği saptanmıştır. Bilginize sunulur."

 Cevap daha önceki müracaatlara verilen cevaplardan farklı değildi. Ama makama yazdığım bir dilekçeye cevap gelmiş olmasına memnun oldum. Hiç değilse devletim beni ciddiye alıyor diye sevindim. Ama ortaya çıkan bir gerçek vardı: Konu ile ilgili devletime müracaat edildiğinde aynı standart cevap gelecekti. Devletim konuya bizim gibi bakmıyordu. Konu üzerinde bakış açılarımız farklı idi.

Çandarlı'nın yaz nüfusu çok kalabalık. O nedenle yaz başında burada bir poliklinik açılıyor. Ancak o da iş günleri belli saatler arasında çalışıyor. (Ben bugün(16 Haziran 2017) gittim doktor Salı ve Cuma günleri orada yokmuş.)  

Acil durumlarda 112 servisine başvurmak mümkün. Ancak ambulans servisi geniş bir alanda hizmet verdiği için size ulaşması için gereken en kısa süre  20 dakika. Ulaştı diyelim. Ambulansdaki ilk müdahalenin devam edeceği en yakın hastane 19 km uzakta, Dikili. Orası da tam teşekküllü bir hastane değil. Dikili'den Bergama'ya gidiliyor. Olmazsa oradan da İzmir'e. Acil olaylarda geçen sürenin  ne kadar önemli olduğu herkesin malûmu.

Çandarlı özelinde olayın bir başka tarafı var. Kış nufusunun 8000 olduğu söyleniyor. Genellikle izole bölgelerde yaşayan yaşlı ağırlıklı bir nufus bu. Çoğunluk tek yaşayanlar ile yaşlı çiftlerden oluşuyor. Acil olaylarda komşu yardımı olmazsa onların hareket edebilmesi mümkün değil. Bazen zamanında yapılmayan müdahaleler durumu acil hâle getirebiliyor.Yaşlı insanların kolaylıkla ulaşabilmeleri ve günün herhangi bir saatinde komşuya muhtaç olmadan sağlık hizmeti alabilmeleri insanlık gereği.
Ben olayların çözümü için başka neler yapılabileceğini düşünürüm. Bu konuda devlete bağlı bir çözüm olmayacağı ortaya çıkınca  ben de düşünmeye başladım. Olayı devlete yönelik olarak sürdürmek bence bir  çözüm değil. Eylem yapmak bizim gibi sosyalleşmemiş ülkelerde geçerli değil. Atatürk Kültür Merkezi'nin açılmaması, Emek Sineması'nın yıkılmasının önlenemesi bu konuda sonuçsuz hatta başarısız diyebileceğimiz eylemleri hatırlatıyor. Herkesin benzer tecrübesi ve anısı vardır. O zaman bakış açımızı değiştirmek zorundayız ve olayı çözmek için başka yollar bulmalıyız. Çözüm odaklı girişimler(ÇOG) yapılmalıdır. Önerimi anlatıyorum.

Çandarlı'da nasıl bir müdahale birimi ihtiyacı var? Bu birimin ihtiyacı olan mekân, mobilya, personel, tıbbi müdahale araç, gereçleri ve malzemeleri nelerdir? İlk yatırım ve işletme masrafı nedir? Bu bir bütçe dosyası hazırlanması gerekliliğini ortaya koyar. Bu dosyanın hazırlanması için bize yardım edecek doktor dostlarımızı bulabiliriz. Bu finansal rapor sorunun büyüklüğünü ve somut bir yol haritasını ortaya koyar. Neden bahsettiğimizi biliriz. Genel bütçe bir takım paketlerden oluşmaktadır. Örneğin mobilya paketi, tıbbi müdahale araç paketi vb. gibi. Biz genel bütçeyi bölerek farklı kaynaklara başvurabilir ve istediğimiz destek için dosyamızı somut olarak sunabiliriz. Muhtemel kaynaklar örneğin Çandarlı'da alış veriş yaptığımız zincir marketler, Çandarlı'da acil olmadığı için hastalarımızın gittiği yakın belde, ilçe ve şehirlerdeki özel hastaneler vb olabilir. Bu kaynaklar kapitalizmin gereği olarak devlete göre daha hassas kulaklara sahiptir. Yaşanabilir bir belde yaratmak bizlerin akılcı ve sonuç alıcı çabalarıyla mümkündür.

Çandarlı beldesinde değişik zamanlarda yaşayan aktif veya emekli tıbbi personelin envanterini de toplamalıyız. Onların içinde acil durumlarda mesleklerinin gereğini yerine getirecek kişiler mutlaka olacaktır.  Belde içinde taşıma sisteminin ulaşılabilir bir ağ içine alınması da gerekebilir.

Ben seçim zamanı yüzümüze gülen parti temsilcilerinden umudumu kestim. Halkı doğrudan ilgilendiren konularda dernek vb kurumsal sivil toplum girişimlerin bizim toplumumuzda çalışmadığı kanısındayım. Onlar da ayrı "otorite"ler  ve "güç" odakları yaratıyor. Küçük akıl gruplarının daha etkin olacağını düşünüyorum. Gönüllü katkılar ve destekler, yardım için hazır olunduğunun bildirilmesi bence daha sonuç alıcıdır.

Melih Anık

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Atatürk ve Muhsin Ertuğrul ve de '.....çü'ler

Haldun Taner’in "Keşanlı Ali"si

Türk Tiyatrosu’nun Meseleleri