Nereye Türkiye Tiyatrosu Nereye? (Tiyatro Yardımı)
T.C.Kültür Bakanlığı’nca 2012-2013 tiyatro sezonuna ait yapılacak yardımlar
açıklandı.
Bildiğiniz gibi(biliyor musunuz gerçekten?) özel tiyatrolara
yardım, 15.03.2007 tarih ve 26463 sayılı
Resmi Gazete’de yayımlanan “Kültür ve Turizm Bakanlığınca Yerel Yönetimlerin,
Derneklerin, Vakıfların ve Özel Tiyatroların Projelerine Yapılacak Yardımlara
İlişkin Yönetmelik” ile düzenlenmekte(idi). Ama artık bu yönetmelik yok. Zira “ 9/2/2012 tarihli ve 28199 sayılı yönetmelik
değişikliği ile “Kültür ve Turizm Bakanlığınca Yerel Yönetimlerin, Derneklerin,
Vakıfların ve Özel Tiyatroların Projelerine Yapılacak Yardımlara İlişkin
Yönetmeliği”nin ismi metne işlendiği şekilde değiştirilmiştir.” Yani yönetmeliğin yeni ismi "Kültür
ve Turizm Bakanlığınca Yerel Yönetimlerin, Derneklerin ve Vakıfların
Projelerine Yapılacak Yardımlara İlişkin Yönetmelik "olmuş. Değişiklik “ufak”
ama mide bulandırmaya yeterli.
Yönetmeliğin isminde yapılan “ufak“ bir değişiklikle “özel tiyatrolar”
hem başlıktan ve hem de içerikten çıkarılmış oldu.(mu?)
Ben o günlerde, imzasındaki “Uluslararası Eleştirmenler
Birliği(IATC) Türkiye Merkezi Başkanı” olarak ne ağırlığı olduğunu
anlayamadığım ‘TEB Başkanı’nın bu sözlerini ciddiye almış ve artık tiyatro
yardımı yapılmayacak diye düşünmüştüm. Bu nedenle de bu yılki yardım haberi
beni çok şaşırttı. Herhalde dedim yeni
bir yönetmelik çıktı ve bu yardımlar(“ulufe”?) o yeni yönetmeliğe göre “dağıtılıyor”.
Aradım taradım yeni bir yönetmelik yok. Ama T.C. Kültür Bakanlığı’nın http://teftis.kulturturizm.gov.tr/TR,13899/yonetmelikler.html
adresinde “unutulmuş” olduğunu sandığım “Kültür ve Turizm Bakanlığınca Yerel
Yönetimlerin, Derneklerin, Vakıfların ve Özel
Tiyatroların Projelerine Yapılacak Yardımlara İlişkin Yönetmelik” yerine http://teftis.kulturturizm.gov.tr/TR,14407/yonetmelikler.html
adresinde “Kültür ve Turizm Bakanlığınca
Yerel Yönetimlerin, Derneklerin ve Vakıfların Projelerine Yapılacak Yardımlara
İlişkin Yönetmelik” deniyor. Adreslerdeki
sayılara(13899 ve 14407) bakınca büyük olan daha geçerlidir dedim. İyi de eskisi değiştirildi bu durumda nasıl olur
da yardım yapılıyor diye düşünürken ismi değiştirilen “o” yönetmeliğin altına
yazılmış şu geçici maddeyi okudum: “GEÇİCİ MADDE 3 – (Ek:RG-9/2/2012-28199) Özel
tiyatroların başvuruları, özel tiyatroların projelerine yapılacak yardımlara
ilişkin münhasır Yönetmelik yürürlüğe girinceye kadar bu maddenin yayımından
önce yürürlükte olan Yönetmelik hükümlerince değerlendirilir.” Ah benim
güzel bürokratım, geçiş dönemini açıkta bırakmamış. Yeni yönetmelik çıkana
kadar eskisi geçerli. Ah benim güzel, “Uluslararası
Eleştirmenler Birliği(IATC) Türkiye Merkezi Başkanı” isminin gereğini yapmasını
beklediğim ‘TEB Başkanı’m, siz neden göremediniz de o lafları ettiniz! Evet, “Tiyatrocu
yutmamış”, “çeşmeyi bulmuş” ve yardım almak için tam 338 başvuru yapılmış. Yardım
alanlara bakınca bunların hepsi de “Siyasi
erkin su yolunda akan ya da etliye sütlüye dokunmayan oyunlarla seyircisini
oyalayan; vodvillerle, farslarla, sulusepken komedilerle eğlencelik tiyatro
yapan tiyatro ve tiyatrocu” değil ki.. “Siyasetin
göbeğine oturmayı amaçlıyor” diyebilir miyiz onlar için? “Ulufe düşkünü mü onlar?” “Özgür gelişimlerini ve gelişmelerini
engelleyen, önlerini tıkayan; üretim,
dağıtım ve yaşam süreçlerine ilişkin desteklerden mahrum bırakan” bir
yönetmeliğe başlarını uzatmışlar demek mümkün mü? Bunlar “kasabın bıçağını yalayan aptal
koyun” mu?
Baksanıza “rekorlar kırılmış” bu yıl.. 338 başvuru yapılmış
ki bu bir “rekor”.. En fazla ilden başvuru yapılmış ki bu da bir “rekor”. Bu “Bakanlığımızca yapılan bu yardımların
tiyatro sanatının yaygınlaşmasına ne denli hizmet ettiğinin açık bir göstergesi”
………. DEĞİL Mİ, DEĞİL Mİ!
“Bakanlığımızca
yapılmakta olan yardımların özel tiyatrolar için önemi ve özel tiyatroların
beklentisi de göz önünde bulundurularak Değerlendirme Komisyonunun 25 Eylül’de
toplanması sağlanmış; bu tarih, bu zamana kadar yapılan en erken toplantı
tarihi olmuştur.“ Nasıl? Herkes KOŞUŞTURMUŞ!
“Değerlendirme Komisyonu, başvuruların incelenmesinde, ilgili mevzuatta belirtilen ölçütleri
ve bütçe olanaklarını göz önünde bulundurmuştur.” Hani şu ismi değiştirildiği
halde geçici madde ile yürüyen MEVZUAT!
“Bu zamana kadar bir
sanat sezonuna yönelik en yüksek ödenek miktarı olan 4.000.000.-TL(“tunç” sesle
okunacak: döööörrrttt) bir sanat
sezonunda desteklenen en fazla tiyatro sayısı olan 178 özel tiyatroya
dağıtılacaktır. Ortalama 22472 TL(“tunç” sesle, yiiirmmiiiiiikiibbiinn ddöörrrttyüüüzzz yetmiş
iki).. Bozdur bozdur harca… En yüksek 70000TL
en düşük 10000’dir herhalde… HERHALDE, çünkü artık kim ne kadar almış
açıklanmıyor. Ama “reklâma bile yetmez” “biz özgürüz” “salonumuzu kendimiz
yaptık” dendiğine bakmayın, önemli ki herkes KOŞTURUYOR almak için. Siz ne
diyorsunuz, bir ismi de “Uluslararası
Eleştirmenler Birliği(IATC) Türkiye Merkezi Başkanı” olan ‘TEB Başkanı’m!
İsmi değiştirilen ama geçici madde “yüzü suyu hürmetine”
geçerli olan eski yönetmelikteki “Özel
tiyatroların projelerine yapılacak desteklerde ‘Değerlendirme ölçütleri’ ”
şunlar: (Madde 9)
“Projenin kültür, sanat ve turizm değerlerini yaşatıcı, yayıcı,
tanıtıcı, destekleyici olma niteliği, yeterliliği ve önemi.
Projenin
sosyo-kültürel gelişime katkısı.
Varsa, daha önceki
proje ve faaliyetlerin uygulanmasındaki başarı derecesi.
Tiyatro sanatını
geliştirmesi, çağdaş, evrensel boyutlara ulaştırması, yeni sanatsal eğilimleri
özendirmesi, klasikleri değerlendirmesi, Türk ve dünya kültürüne katkıda
bulunması.
Türk oyun yazarlarına
ait eserlere öncelik verilmesi.
Yurtiçi turneler düzenleyerek tiyatroyu yurt
sathına yayması.
Yeni oyunlar yazdırarak tiyatro edebiyatımızın
zenginleşmesine katkıda bulunması.
Sezon içinde sahnelediği oyun sayısı.
Seçilen oyunların sanat seviyesi ve uygun
şeklinde sahnelenip sahnelenmediği.
İstikrarlı ve sürekli bir tiyatro geleneğini
yaşatıp yaşatmadığı.
Sezon içinde açmış olduğu perde sayısı.
Türk tiyatrosunun gelişmesi açısından, tiyatro
binası ve benzeri yatırımlar ile eğitim ve yayın gibi alanlarda gösterdiği
etkinlikler”
Yapılan açıklamada “Türk oyun yazarlarının eserlerine özel önem
verilmiş; profesyonel tiyatrolar kategorisinde Türk oyun yazarlarına ait
eserlerle başvuran özel tiyatrolara benzerlerinden daha yüksek miktarda yardım
yapılması sağlanmıştır” deniyor. Bu pozitif bir ayrımcılık değil mi? Ne
güzel! Bir daha ki yıl herkes Türk yazarlarının oyunları ile başvursun! Güzel
de Türk oyun yazarlarına yönelik bu pozitif ayrımcılığın gerekçesi yukarıdaki
maddelerin içinden ne kadar öne çıkarılmalı dersiniz? Yoksa “duruma göre” bir
madde öne çıkarılsın diye mi yazılmış o kadar “ölçüt”? Yani “ölçüt” değil de “kullanıma
açık gerekçe”! Ödenekli, ödeneksiz hep
Türk yazarı oynayın belki işe yarar(?), gelecek yıl başka bir gerekçeyi
kullanıma sokmazlarsa..
Ben yardım edilen tiyatroların oyunlarına şöyle bir baktım.
Neresinden “tutacağımı” yani hangi “ölçüt”e sokacağımı bilemedim. Bu oyunların
çoğunluğuna bakarak(çok az sayıda oyunu, yazarı ayırarak) “Nereye Türkiye Tiyatrosu nereye” demek geldi
içimden.
Siz ne dersiniz “bir yazıdan iki yazı çıkaran”, “Uluslararası
Eleştirmenler Birliği(IATC) Türkiye Merkezi Başkanı” da olan ‘TEB Başkanı’m?
Melih Anık
Not:
1.“Özel tiyatroların başvuruları, Bakanlığımız Müsteşarı
Sayın Özgür ÖZASLAN’ın başkanlığında, Müsteşar Yardımcısı Nihat GÜL, Güzel
Sanatlar Genel Müdür V. Hülya MURATLI, Devlet Tiyatroları Genel Müdürü Lemi
BİLGİN, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dramatik Yazarlık –
Dramaturji Anasanat Dalı Başkanı Prof. Dr. Semih ÇELENK, oyun yazarları Refik
ERDURAN ve Turgay NAR’dan oluşan Değerlendirme Komisyonu tarafından ayrı ayrı incelenmiştir.”
2.TEB’in “Tiyatro Eleştirmenler Birliği” olduğunu bilmeyen
TEB Ödüllü tiyatrolar var, bir ismi de “Uluslararası Eleştirmenler
Birliği(IATC) Türkiye Merkezi Başkanı” olan TEB Başkanı’m! Bari isminizi doğru
bilmek şart olsun ödülünüzü almak için! Yoksa tiyatro reklâmlarında “Uluslararası
Eleştirmenler Birliği(IATC) Türkiye Merkezi de Olan TEB Ödülü” mü yazılsın
istersiniz?
3.Yeri geldi sormadan edemiyorum: yardım alanlar, İBBŞT'daki yönetmelik değişikliği ile ne kadar ve nasıl ilgili?
Yorumlar
Yorum Gönder